Preskočiť na hlavný obsah

Domáce lokše

Bez kačacích či husacích hodov by jeseň nikdy nebola tým, čím je

Lokše som jedla naposledy pred niekoľkými rokmi, keď sme ešte celá rodina pravidelne navštevovali obec Hrušov počas Hontianskej parády. Je mi jasné, že lokša je typické jarmočné jedlo a predávajú ju pri každej takejto príležitosti a to najmä na jeseň, no ja nepatrím medzi tých, ktorí by jarmoky a trhy navštevovali za účelom gastronomických zážitkov a to už vôbec nie na jeseň, vtedy len rýchlo prebehnem jarmokom a bežím sa niekam skryť do vnútra, do teplúčka, nikto by ma nedonútil vystávať niekde na mraze a tlačiť sa kačacinkou, jaterničkami, guľášom či inými lakocinkami a nosiť si do v servítočke domov, to už proste stráca to čaro. Na jarmoku si kupujem maximálne varenú kukuricu či pečené zemiaky, ktoré po ceste domov akurát vychladnú a ja si ich potom môžem vychutnať ako človek v teple a v sede.
Z tohto dôvodu ma veľmi potešilo, keď som otvorila posledné vydanie Dobrého jedla a pri prvotnom prelistovaní moje oči zastali práve na tomto recepte. Domáce lokše sme nemali snáď nikdy v mojom doterajšom živote, naposledy ich pripravovala asi moja starká, ktorú som však, bohužiaľ, nemala možnosť spoznať a zastihnúť v tomto pozemskom živote. Preto som veľmi šťastná a hrdá, že som domácimi lokšami mala možnosť nakŕmiť našu rodinu práve ja a keďže boli všetci veľmi spokojní, rozhodla som sa o moju skúsenosť a s ňou spojený recept podeliť aj s vami.
Potrebujeme:
500g zemiakov
150g polohrubej múky
1ČL soli
kačacia alebo husacia masť na potieranie (najlepšie výpek z čerstvo upečenej husi či kačky)

Postup:
Umyté a neošúpané zemiaky si uvaríme domäkka v osolenej vode.
Po uvarení, vodu zlejeme a zemiaky necháme ochladnúť, aby nás pri šúpaní a ďalšej manipulácii nepálili.
Následne ochladnuté zemiaky ošúpeme a postrúhame na jemnom strúhadle do misky alebo priamo na pomúčenú dosku.
Následne do zemiakov pridáme múku a soľ a vypracujeme jemné pružné cesto, ktoré vypracujeme do valčeka hrubého asi 5cm.
Cesto ostrým nožom rozkrájame na rovnako veľké, asi 3cm hrubé, kúsky (mne vyšlo 12), z ktorých vytvarujeme malé bochníčky.
Bochníčky potom na skutočne dobre pomúčenej doske, keďže cesto je poriadne lepivé a ťažko sa s ním pracuje, rozvaľkáme na tenké, okrúhle placky. Prebytočnú múku potom z placiek oklepeme, pretože inak by nám pri pečení prihárala.
Takto pripravené placky, opekáme na rozpálenej suchej panvici z oboch strán, pokiaľ sa neobjavia hnedé očká (aj z panvice prebytočnú múku, postupne odstraňujeme, pretože inak by sa lokše pripaľovali).
Hotové lokše potrieme z oboch strán hojným množstvom roztopenej kačacej či husacej masti.
Lokše podávame plnené restovanou pečienkou alebo ako prílohu k pečenej kačici či k husi, spolu s dusenou kapustou.

DOBRÚ CHUŤ!!!


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Jablkový koláč z lístkového cesta s pudingovo-tvarohovou plnkou

Občas si zaexperimentujem Dnes si tak vravím, že by som tak ako takmer každý deň počas letných prázdnin, mohla opäť niečo upiecť. Kuknem do chladničky, mám tam ešte lístkové cesto, otvorený tvaroh, nejaké to mlieko, jablká na linke... Rozmýšľam čo by z toho len mohlo vzniknúť, a tak ma zrazu osvieti. Vznikol z toho tento koláč a ja vás teraz zasvätím, z čoho sa vlastne skladá a ako som postupovala pri jeho výrobe. Tak nech sa páči, tu to máte. :)  Potrebujeme: 1 chladené lístkové cesto (asi 275g) 200g hrudkovitého tvarohu 1 balíček vanilkového pudingu 500ml mlieka 4PL trstinového cukru 2 veľké jablká škoricu alebo škoricový cukor na posypanie Postup: Ako prvý si uvaríme puding. Pudingový prášok vymiešame v 200ml mlieka s cukrom a zvyšok 300ml mlieka dáme variť na sporák, keď mlieko začne vrieť, prilejeme pudingovú zmes a za stáleho miešania varíme, kým puding nezačne bublať a nezhustne. Potom odstavíme a necháme za občasného premiešavania ochladnúť. Me

Zdravý fit mrkvovo-jablkový koláč

Maškrta nielen pre zajaca Potrebujeme: 3 stredne veľké mrkvy 3 stredne veľké jablká 1,5 šálky jemne mletých ovsených vločiek 5PL kokosového oleja 1PL slnečnicových semiačok 9 sušených sliviek 1,5ČL mletej škorice 100-150ml vody šťava z pol citróna Postup: Mrkvu a jablká umyjeme a očistíme. Mrkvu nastrúhame na jemnom strúhadle a jablká postrúhame na hrubšie. Jablká a mrkvu popolievame citrónovou šťavou a premiešame. Pridáme ovsené vločky, škoricu a vodu, opäť premiešame a necháme 15minút postáť. Slivky si nakrájame na drobné kúsky a pridáme do odležaného cesta spolu so slnečnicovými semiačkami a kokosovým olejom, premiešame a ak sa vám zdá cesto ešte príliš suché pridajte trošku vody, v opačnom prípade prisypte ešte trocha vločiek. Cesto potom prelejeme na menší plech alebo do tortovej formy, vystlanej papierom na pečenie. Pečieme pri teplote 180stupňov asi 45minút. Ja som po 30minútach vybrala z rúry, nechala trochu vychladnúť, pokrájala a kúsky som pootá

Pudingovo-tvarohový pohár s piškótami a ovocím

Budete sa zalizovať až za ušami Potrebujeme: 1 balíček pudingu s vanilkovou príchuťou 0,5l mlieka 2 balíčky vanilínového cukru 250g mäkkého odtučneného tvarohu detské okrúhle piškóty drobné ovocie čerstvé alebo mrazené (čučoriedky, maliny, černice, jahody, ríbezle, proste to, čo doma alebo na trhu práve nájdete) čokoládový toping a kokos na ozdobu (môžete použiť aj čokoľvek iné) Postup: Podľa návodu na obale si uvaríme puding, do ktorého namiesto obyčajného cukru pridáme vanilínový a následne ho necháme poriadne vychladnúť. Zatiaľ si na spodok pripravených pohárov nasypeme niekoľko detských piškót a keď puding vychladne zamiešame doň tvaroh a premiešame ručným metličkovým mixérom. Krém následne porozdeľujeme do pohárov, pridáme ovocie a dozdobíme podľa vlastnej fantázie. Dobrú chuť!